Amager Rundt

Solopgang over Amager forbrænding

Solopgang fra Københavns Kajakklub

I onsdags var jeg så heldig at have en fridag. Jeg besluttede mig for at den skulle nydes med en tur på vandet – vejret var med mig og lysten til at ro kajak pressede på;)

Siden at jeg flyttede til København har jeg haft en lille drøm om at ro rundt om Amager – så det blev dagens etape.

Onsdag morgen stod jeg derfor op lidt over fem, som når jeg skal møde tidligt på hospitalet. Morgenmaden stod på en lækker portion havregrød med solsikkekerner, hørfrø, honning og æblestykker, så kroppen var godt rustet til turen.

Morgenen var smuk og dejligt stille – jeg glædede mig meget til at komme i kajakken, alligevel var jeg spændt på hvordan min krop ville reagere efter langt tids pause.

Da jeg ankom til Københavns Kajakklub, blev klubkajakken hurtigt pakket. Fremgangsmåden for pakningen af kajakken ligger på rygraden, så jeg var hurtigt klar til at bære kajakken ud til vandet.

Passagen syd for Holmen

Fra slusen gik turen forbi Sydhavnens gamle sejlklubber, under motorvejsbroen videre mod sydvestpynten, mens solen skinnede fra en skyfri himmel og modvinden stille tog til.

Et par kilometer før Søvang kunne jeg ro en kurs der var mere nordlig, og jeg slap dermed af med modvinden. I stedet fik jeg sidevind, som løbende blev mere og mere til medvind jo nordligere kursen blev, samtidig var strømmen nordgående. Dermed fik jeg også medstrøm op langs Amagers østkyst, forbi Dragør og op til indsejlingen til Københavns Havn. Denne medstrøm var kraftigst, da jeg lå mellem Amager og Peberholm, hvor jeg skød en fart på op til 10,2 km/t – hvilket var dagens topfart.

Det var dog også her, at min krop begyndte at blive godt træt. Der var stadig 12-17 km tilbage af den planlagte tur, så det var bare at bide tænderne sammen og komme derudaf.

Jeg kan godt lide disse tidspunkter hvor man er presset på fysikken. Det er her man skal kæmpe med sig selv og sin psyke. Nogle gange hjælper det mig at synge, andre gange hjælper det at afprøve materialet til det foredrag jeg er ved at forberede til jer og ser frem til at præsentere, når Corvid-19 på et tidspunkt tillader det igen. Det er vildt hvad Corvid-19 har gjort ved samfundet på godt og ondt.

Jeg roede ud i Københavns Havn, syd om operahuset og mod morgensolen fra øst. Lyset faldt guldigt på bygningerne på københavnssiden af vandet. Der er noget helt særligt over at være i naturen om morgenen.
Jeg roede mod det sydlige amager under broerne, hvor der ikke var mange mennesker. Jeg nød stilheden og synet af København der vågnede sammen med mine muskler. Jo tættere på slusen jeg kom, jo mere kunne jeg mærke modstrømmen. Ved selve slusen var der utrolig kraftig strøm, og jeg måtte virkelig kæmpe og lægge alle mine kræfter i for at kunne ro igennem, men det gik, og det gav en god fornemmelse i kroppen, som nu rigtig var vågen.

Da jeg nåede ydersiden af Refshaleøen, mødte jeg en masse der stod og fiskede, dog med god afstand, så der blev hilst, og jeg måtte da også høre nogle af dem om de havde fanget noget. Det lød desværre som om, at de ikke havde heldet med sig denne gang.

Inde i Københavns Havn blev jeg ramt af modvinden igen. Denne gang var den kraftigere end tidligere, og min krop var godt træt, så det blev en hård kamp de sidste 3-4 km, hvor gennemsnitshastigheden faldt fra 7km/t til 6,8 km/t.

Det gode ved modvind er dog, at jeg ikke har tid til at tænke over, at kroppen er øm. Jeg er bare nødt til at fortsætte med at ro for ikke at miste de meter man lige er nået frem.
Jeg mødte en lille gruppe fra kajakklubben som var på vej ud på en eftermiddagstur, mens jeg var på vej ind til Kajakklubben. Dem må jeg også snart tage en tur med.

Amager Rundt blev til i alt 44 km på 6 timer og 31 minutter. Det gav en gennemsnitsfart på 6,8 km/t. Vinden kom fra sydøst og skiftede til syd med en kraft på 0-6 m/s. Strømmen var nordgående med en fart på op til ca. 3 knob.

Sikke en etape, men det var skønt med en hel dag på vandet igen og dejligt at gå i seng med en træt krop.

God påske

På vej hjem til købehavns kajakklub i modvind