Langeland Rundt

Kort Langeland Rundt 2020

Dag 1 Thurø-Strynø-Keldsnor Fyr

Jeg har besluttet at bruge min weekend  til at ro en længere tur og overnatte i naturen. Vejret indbyder jo til at komme på vandet!

Derfor roede jeg i går afsted fra min barndomsø, Thurø, til lunden Keldsnor Fyr på sydøst Langeland. Det var en smuk tur på 47 kilometer uden hverken vind eller bølger.

Dagen startede hjemme hos mine forældre i mit barndomshjem, hvor jeg havde sat vækkeur til kl 04:45. Efter et kort bad spiste jeg en portion havregrød med solsikkekerner, mandler og honning. Havregrød har altid været min favorit morgenmad inden jeg skulle på kajaktur. Efter morgenmaden pakkede jeg det sidste færdigt, inden min far og jeg satte kursen mod min startposition på Thurø. Far var sød at hjælpe med at bære kajakken ned til vandet hvor jeg pakkede den inden vi sagde på gensyn og min tur kunne starte kl 07:10.

Jeg satte kursen mod Langeland via Svendborgsund i en helt magisk morgensol. Jeg er begyndt at holde af at komme på vandet mens solen står op fordi lyset er helt specielt, hvilket gør farverne på træer, huse m.m. meget kraftigere og har et særligt skær.

Vandet var helt stille, ja faktisk var der havblik og jeg havde en let medstrøm ud af Svendborgsund. Jeg nød stilheden samt fuglenes morgensang mens jeg roede afsted mod Tåsinge og Langeland.
Da jeg nåede stenodden på Tåsinge ringede min Farmor og spurgte om jeg kunne få øje på dem, hvilket jeg kunne, så jeg roede til land og hilste på dem i en corona sikker afstand. Det var dejligt at se dem selvom det var på afstand. Jeg roede snart videre mod Siødæmningen – her var der godt med strøm! Heldigvis var det medstrøm, så jeg blev skudt afsted mod Strynø. På Strynø gik jeg på land for at få noget formiddagsmad og for at strække kroppen. Da jeg skulle på land måtte jeg ind i en kæmpe sump af tang for at lægge til. Det lugtede forfærdeligt og jeg sank i til over anklerne, men det var ellers let at komme på land, uden sten osv. De lokale var i gang med at ordne deres både og havnefogeden var ved at gøre havnen klar til åbning. Vi fik en hurtig snak om vejret og da en anden lokal cyklede forbi kunne jeg høre på dem at Strynø er et sted hvor man hjælper hinanden. På min tur, Danmark Rundt i Havkajak, mange gange oplevet hvor hjælpsomme danskerne kan være – det sætter jeg stor pris på.

Jeg måtte tilbage i kajakken. Denne gang satte jeg kursen mod Ristinge som er Langelands østligste punkt. Jo nærmede Ristinge jeg kom, jo mere modstrøm fik jeg. Samtidig blev det lavvandet, hvilket også gør det væsentligt hårde at ro, altså når jeg ikke stod på grund og derfor måtte trække kajakken.
Efter jeg havde passeret Ristinge klint tog jeg et hvil på stranden for at samle lidt ekstra energi, inden kursen gik mod Bagenkop. Kroppen begyndte at sige fra og jeg besluttede derfor at holde en lidt længere pause så jeg kunne fylde depoterne op med mad og samle kræfter til de sidste 10-15 km, samt for at strømmen kunne vende, så jeg fik den medstrøm og blev hjulpet fremad.

Jeg hyggede mig i solen med mine toffee kiks og en banan. Vinden tog lidt til, altså fra ingen vind til måske 2 m/s, så det var ikke noget af betydning. Det er længe siden at jeg har prøvet at ro en hel dag uden nogen vind som jeg har gjort i dag.

Fra Bagenkop gik turen videre syd om Langeland til Keldsnor Fyns som ligger på østsiden af Langeland, her ligger jeg i mit telt som jeg har slået op, så jeg har havudsigt og morgensolen lige på telt åbningen i morgen tidligt. Fantastisk sted at sove, men ikke mindst at vågne.

Jeg er nu godt træt efter de 47 km og vil prøve at få en god omgang søvn, inden turen går videre nord om Langeland i morgen.

Lasse på vandet

Dag 2 Keldsnor Fyr - Dageløkke

I går blev den længste tur jeg til dato fik roet på en dag – 65,2 kilometer på 12 timer og 20 minutter inklusiv pauser. Turen gik fra Keldsnor fyr til Dageløkke. Vinden var stigende fra ca 4 m/s til ca 8 m/s fra Nord og nordøst. Til at starte med var der ingen bølger, men som vinden tog til byggede bølgerne sig op og de største var op til 1 meter høje. Strømmen var nordgående med maks 1,25 knob.

Dagen startede kl 05:40 med lidt morgenmad, mens jeg gjorde gårsdagens turbeskrivelse klar til at blive postet – tak for de mange hilsner i sender på facebook:)
Solen skinnende på en skyfri himmel og der var kun en svag vind, sikke en morgen! Jeg fik pakket alle mine ting ned i drybagsne, hvorefter jeg hoppede i tørdragten og tog redningsvesten på. Udstyret og kajakken blev båret ned i vandkanten hvor kajakken blev pakket.

Jeg havde planlagt en rute på ca 55 km til Lohals som ligger på Langelands vestkyst. De første 50 km ville kursen være mod nord langs østkysten, så der ville være masser af tid til at nyde naturen og se på de store fragtskibe som kommer sejlende i dybvandsruten ud for Langelands østkyst, det er nogle kæmpe skibe som af og til kommer forbi. De sidste 5 km skulle jeg igen mod syd. Fra starten af turen var der en smule modvind, men det gjorde ikke så meget, da jeg faktisk følte at jeg roede bedre i dag end i går. De første 15 kilometer gik rigtig godt og jeg nød Langelands varierede landskab. Jeg sørger for at spise lidt mad en gang i timen for at holde energidepoterne oppe, men da jeg rundede de første 18 km kunne jeg mærke, at det blev hårdere at ro. Indtil da havde der kun været modvind og vejrudsigten sagde det ville fortsætte indtil jeg havde rundet de 50 km ved nordspidsen af Langeland.
Da jeg nåede Spodsbjerg stod mor og far og vinkede til mig. Jeg er jo bosiddende i København så de ser mig ikke så ofte, slet ikke i disse coronatider. Derfor havde vi aftalt at spise frokost sammen når jeg havde roet de første 30 km.

Fra Spodsbjerg og de næste 8 km hen til vores planlagte mødested kæmpede jeg med at holde farten, da vinden havde taget til og min gennemsnitshastighed faldt 6,6 km/t til 6,2 km/t. Vejret var dog stadig lækkert og jeg nød turen.

Vi spiste en god frokost som bestod af rugbrød med fiskefilet og fiskefrikadeller. Efter maden satte jeg mig igen i kajakken med kursen mod nord, vi havde aftalt at mødes efter yderligere 15 km til eftermiddagskaffe og kage. Det var lækkert og gav god energi til de sidste 10 km, men det blæste yderligere op og bølgerne begyndte at stå ind over dækket. Jeg fik vand i hovedet, men kroppen var med mig og jeg fik hilst på nogle fiskere.
Da jeg nåede nordspidsen var bølgerne ca 0,7 meter og jeg skulle trække igennem for at komme fremad. Heldigvis var det dog kun for en kort stund, for efter 6 km skulle jeg vende kajakken mod syd og det resulterede i at jeg fik medvind og bølger som jeg kunne surfe på. Det var fedt og kroppen var stadig med mig så da jeg kort tid efter nåede Lohals. Derfor besluttede jeg at ro videre i solnedgangen. Jeg kunne jo ligeså godt benytte mig af den hjælp som vinden og bølgerne gav mig og derfor blev turen 10 km længere end planlagt. Som solen gik ned blev farverne i naturen flottere og flottere. Det gullige skær som en smuk solnedgang kan give er helt fantastisk.

Kl 19:05 ankom jeg til Dageløkke, hvor jeg skulle skynde mig at slå teltet op inden det blev for mørkt. Det tog lang tid efter dagens strabadser og jeg var først færdig med at slå telt op, få tørt tøj på og spise da kl var 21:30. Så lå jeg i teltet og tænkte tilbage på denne dejlige tur med et smil på læben.

Jeg var træt og klokken blev mange, hvorfor jeg besluttede mig for at sove længe i dag, hvor jeg skal ro det sidste stykke af Langeland inden jeg ror tilbage til Thurø.

Kajak-Lasse passere Nordspidsen af langeland i bølger

Dag 3 Dageløkke - Thurø

I går fuldførte jeg min tur med afgang fra Thurø, rundt om Langeland og tilbage igen.

Det var virkeligt dejligt at gennemføre turen, især fordi jeg måtte opgive at komme Langeland rundt i vinteren 2019, inden jeg skulle ro Danmark Rundt. Dengang skulle det være min opvarmningstur og det blev det virkelig også, da turen ikke gik som planlagt og med massere af, dengang, nye udfordringer – jeg lærte derfor rigtigt meget, som gjorde at jeg var bedre rustet til turen Danmark Rundt.
De erfaringer jeg havde fra den sidste tur til Langeland, samt erfaringerne fra Danmark Rundt tog jeg i den grad med på denne tur. Blandt andet da jeg på anden dagen valgte at benytte medvinden og bølgerne til at komme længere end planlagt og dermed spare kræfter og gøre tredje og sidste dagens etape kortere.

Gårsdagens etape blev en tur på 31 kilometer fra Dageløkke til Thurø, hvor der det meste af dagen var en let medvind fra nordøst, som hjalp mig en smule på vej.

Jeg havde dagen før været længe oppe, efter dagens etape på 65 km og jeg var utrolig træt da jeg lagde mig til at sove. Samtidig vidste jeg at jeg kun havde en kort etape på 30 km i sigte. Derfor besluttede jeg mig for ikke at sætte vækkeur, men at sove til jeg vågnede.
Allerede klokken 07:15 blev jeg vækket af morgensolen og jeg kunne ikke sove længere. Så i stedet kravlede jeg ud af soveposen for at hænge tørdragten, netundertøjet, sokkerne og bamsedragten til tørre i solen og den lette vind – jeg ved af erfaring at det ikke er særlig rart at tage vådt tøj på.

Jeg skyndte mig derefter ned i soveposen igen så jeg kunne putte videre i varmen mens jeg gjorde SoMe opslagene færdige, med lidt musik i ørene og tankerne på gårsdagens etape.

Ved 9-tiden besluttede jeg stille og roligt at stå op for at få spist, pakket sammen og gjort mig klar. Det var dejligt at der ikke var noget som skulle nås og at jeg bare kunne nyde dagens første timer og den sidste dag på turen.

Vejret var lovende med sol og vinden ind skråt bagfra da jeg kom på vandet klokken 11:05. Vandet var helt stille og sigtbarheden så god at man tydeligt kunne se Langelandsbroen samt Fyn på den anden side af vandet.

Til en start havde jeg en god fart med hjælp fra vinden, denne fart faldt dog lidt da jeg kom til at slappe af i medvinden, som bar mig fremad. Jeg brugte tiden på at kigge rundt på nogle af de grønne skove og gule rapsmarker som er ved at springe ud, det er der man mærker at sommeren nærmer sig.

Langeland har en meget varierede kyst, med henholdsvis stenstrand, skrænter, skov og marker, hvilket gør det let at se ens fremgang da der hele tiden kommer noget nyt at se på. Da jeg havde roet 10 km ned af kysten krydsede jeg over til Stenodden på Tåsinge hvilket er en odde bestående af sten der går ud i vandet ved Vemmenæs. På dette korte kryds mødte jeg en motorbåd som kom tæt forbi i lav fart. Jeg så min chance til at komme ind bagved og op at ro på hækbølgen, men den var desværre for langt væk. Det kunne ellers have sparet kræfter og jeg kunne have hygget mig med en god gang surf.

Fra Stenodden gik turen ud over Lunkebugten mod Svendborgsund. På Lunkebugten var der mange både på vandet, men det var jo også søndag og solen stod højt på himlen. Nogle lå og dykkede, andre sejlede tur i deres sejlbåde eller motorbåde. Det var rart at se liv på vandet. Tåsinge og Thurø lå smukt i solen og det er altid fedt at komme fra Lunkebugten og sejle ind i Svendborg. Det minder mig om de sommertogter jeg havde til den svenske skærgård i sejlbåd, mens jeg boede på Bornholm fordi man skal navigere mellem små øer som ligger tæt hvilket kan gøre det svært at se hvor man ska sejle.  Når man er et stykke væk fra kysten ligner det bare land, men når man kommer tæt på så åbner der sig en stig for en hvor man kan sejle videre ad. Det føles lidt som at være opdagelsesrejsende, selvom jeg godt ved at jeg ikke finder noget uopdaget kyst i Danmark.

I Svendborg er der for tiden en delfin som hygger sig med at springe og lege ud for Christiansminde og Svendborg Havn. Derfor roede jeg faktisk forbi målet, på Thurø, og videre om til Svendborg Lystbådehavn i håbet om at se delfinen – og jeg så den faktisk. Det er ret sjovt at vi har en delfin i det sydfynske farvand! Jeg så den dog kun kort hvor den lige var oppe og trække luft, hvorefter den var væk igen. Jeg må tilbage en anden gang og se om den er i legehumør. Der er nemlig mange billeder og videoer af hvor den hopper rundt og leger, så det vil være lidt sjovt at opleve.

Jeg roede stille tilbage til Thurø, hvor jeg blev hentet at mine forældre som stod klar med bilen og traileren, så kajakken og udstyret kunne komme hjem og blive pakket ud.

Langeland rundt har været en smuk og dejlig tur på 143 km, som jeg virkelig har nydt meget.

Jeg er faktisk allerede ved at planlægge en ny tur, så jeg snart kan komme afsted igen, men mere om det i et senere opslag.

Tak fordi i har fulgt mig på denne tur. Det er sjovt at dele mine kajakoplevelser med jer, specielt fordi jeg får så mange søde kommentarer, likes og spørgsmål tilbage.
Der er blevet spurgt om jeg vil lægge et kort op af ruten til Langeland rundt. Det vil jeg selvfølgelig gerne, jeg skal bare lige have det lavet først – så det vil i se i løbet af de kommende dage.

Det Handler Om At Ville Det!