Close

Dag 24 Hviledag

Hej allesammen.

I dag holder jeg hviledag pga. stormen. Det blæser helt vildt, og det er store kræfter der er i gang derude. Jeg har idag brugt dagen på at forberede midt kryds til Sjællands Odde, og har i den forbindelse været ude og finde et bedre sted at starte ud fra.  Min plan er derfor at ro et par kilometer ned langs kysten i morgen og slå lejr der, så jeg kan ligge helt klar. Efter jeg var nede og vælge spotet, gik jeg videre til Øer Strand og Ebeltoft. Det var en hård tur i modvind, hvor jeg sommetider blev stoppet helt op af vinden.

Jeg kæmper mod blæsten på en åben vej.

Hjelm er kommet til syne

Men det var en dejlig gåtur. I Ebeltoft var jeg inde og se Fregatten Jylland, her stod alle vinduer og klaprede inde på selve museet.

Fregatten Jylland

Jeg gik derefter på cafe i byen, hvor jeg tog mine kort frem for at planlægge turen, få noget mad og slappe lidt af inden jeg skulle handle ind til aftensmad, hvorefter jeg gik tilbage til lejren.

 

I eftermiddag har jeg kigget alt mit grej igennem så det er helt klar til det store kryds. Krydset bliver en mental kamp, men så længe at jeg forbereder mig ordentligt så kommer det til at gå godt, og jeg må sige at jeg rent faktisk glæder mig meget til turen. Det bliver spændende at skulle krydse og navigere i strøm, vind og imellem store skibe i T-ruten. Jeg skal holde tungen lige i munden.

 

Hvordan med sikkerheden på sådan et kryds?

For at sikkerheden er i top under dette kryds bliver alt på kajakken såsom, dæksliner, elastikker og luger dobbelttjekket. Det samme med alt det sikkerhedsudstyr som jeg har med. Som jeg tidligere har fortalt så har jeg en PLB, samt en ODEO Distress Flare monteret på min venstre skulderstrop. Udstyret er monteret så jeg kan trække det frem, og se hvad jeg laver. Herudover har jeg en VHF-radio siddende på mit venstre bryst så jeg kan hører meldinger og kalde skibe, hvis det bliver nødvendigt. Min mobiltelefon ligger i min venstre brystlomme, så den er let at komme til. Der vil dog højst sandsynligt ikke være mobildækning på meget af turen, hvorfor VHF`en er vigtig for mig.

 

Jeg skriver mit navn, mobilnr. og dato på kajakken, for at hvis alt går galt og kajakken smutter fra mig så kan den spores til mig. Det skal dog siges at jeg sætter slæbetorvet fast i dækslinerne for en sikkerheds skyld. Slæbetorvet har en quick release funktion så jeg hurtigt kan frakoble mig kajakken hvis det skulle blive nødvendigt. Min pagajline monterer jeg på kajakken, så jeg hurtigt kan fastgøre den på pagajen.

Jeg planlægger min rute med flere waypoints og udregner de retninger som jeg skal ro i undervejs.

 

God Aften alle sammen, og rigtig god weekend…

 

 Det Handler Om At Ville Det!

På udkig efter en startposition

4 Comments on “Dag 24 Hviledag

Gunvar
8. marts 2019 at 19:19

Ønsker dig en god tur og krydser fingre for et godt kryds.

Svar
Lene Bangsgaard Møller
8. marts 2019 at 19:27

Kære Lasse! Go’ til dig med en fridag og Held og Lykke med din tur til Sjælland! kh Lene

Svar
Lars Gram
8. marts 2019 at 19:48

God ide med line fra dig til kajak. Den har jeg tit selv tænk på, men aldrig fået lavet. Derimod har jeg konstant pagajline på, som er fastgjort til kajakken. Har tabt en pagaj, og den var meget hurtigt væk.
Håber ikke du skal ligge vejrfas for lang tid.

Svar
Tommy thomsen
8. marts 2019 at 20:04

Go tur på krydset, vil du ud med ruten, kunne være spændende at høre. Nogen har taget krydset med hjelm som mellemstation og andre har taget lidt længere ned og krydset over med Samsø som mellemstation. Der hjælper vindmøllerne lidt på krydset
Go tur hvis det bliver i morgen. Vh tommy

Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kajak-Lasse – Lasse A. Bøgh – Mail: kontakt@kajak-lasse.dk