Prøvetur til Langeland

Dag 1 – Vejret styrer turen

Som jeg skrev igår, har jeg planlagt at ro Langeland rundt som en prøvetur inden Danmark rundt i Havkajak. Ideen med at ro Langeland rundt var fed, og jeg har glædet mig til at komme igang. Jeg kan godt mærke på kroppen, at jeg har arbejdet meget og ikke passet min søvn det sidste stykke tid.

Men jeg fik pakket alle mine ting, kontaktede farmor og farfar som havde lånt en kajakvogn til mig, og de ville kører mine ting til Gambøt. Jeg satte kajakken på vognen og gik ned til Gambøt, hvor kajakken blev pakket.
Turen startede med at ro nord om Thurø og ud langs Åbyskov og over til nordspidsen af Langeland.

Da jeg nåede frem til nordspidsen af Langeland, fandt jeg min pandelygte frem og roede videre.
Jeg ønskede at komme et stykke ned mod Spodsbjerg. Jeg roede og det blev mørkt, et dige kom frem.
Jeg tænkte lidt over om jeg skulle vende og tage den sikre vej, men jeg fortsatte. Der var modvind og vinden virkede til at tage til i styrke og bølgerne blev lidt højere. Diget derimod fortsatte som før.
Det var ikke fordi at bølgerne var store, men prøv at lukke øjnene, forestil dig at du er et sted du aldrig har været i mørke. Vandet står lidt ind over kajakken, og din krop og dit hoved er træt. Du prøver på at finde et sted at slå lejr, men diget fortsætter. Det er ikke det fedeste, jeg har prøvet, dog heller ikke det farligste jeg har oplevet.

Jeg nåede nogle kilometer sydpå mod Spodsbjerg, men bølgerne tog stadig til og diget fortsatte, så jeg endte med at vende min kajak og sejle tilbage. På vej tilbage blev kajakken for første gang mødt af stenbund, heldigvis havde jeg ikke så meget fart på og kunne let skubbe mig fri uden nogen skader.
Jeg kom i land på en stenstrand og fandt en lille græssti, hvor der var plads til teltet.  Denne dag roede jeg 33 km i 8 m/s vind fra syd sydvest, strøm 1 knop nordgående og med bølger på 0,7 m.

Dag 2 – Vejret har magten, men du kan altid bruge tiden fornuftigt

I dag besluttede jeg at opgive at ro Langeland rundt, da jeg godt kunne se, at jeg ikke ville kunne nå dette. Jeg roede i stedet sydpå mod Rudkøbing. Så snart jeg rundede Langelands nordvestlige fyrtårn, så stod vinden i syd og lige i hovedet på mig. Vinden var mellem 8 og 9 m/s og med vindstød på 13 m/s. Dette kunne mærkes på hastigheden. Da jeg havde roet et par timer og hastigheden var kommet ned på 1 km/t så valgte jeg at gå i land, hvilket jeg også ville have gjort under Danmark Rundt i Havkajak. Det blev en tur på 11 km.

Jeg har så brugt dagen på at spise så mine depoterne kan blive fyldt op. Jeg har samtidig gået og ledt efter et sted jeg kunne oplade min telefon. Under Danmark rundt har jeg en Sandberg Survivor Camper Powerbank med så der vil være strøm nok til et par dage.

Tak til det søde ægtepar som gav kaffe og strøm til telefonen.

Træningsturen er overstået for denne gang

Jeg har valgt at blive hentet her til aften, fordi jeg ikke vil kunne nå at ro hjem til Thurø i morgen med den vind som er varslet. Iben, tak for at du hentede mig på Langeland. Havde dette været på turen Danmark rundt så havde jeg bare slået telt op og hygget mig i min lejr. Jeg glæder mig meget til at komme afsted.

Hvad har jeg lært på denne tur?

• Jeg har lært, at jeg ikke skal ro i mørke, når jeg ikke er stedkendt.
  • At jeg skal planlægge mine ruter med mulige steder at gå i land, hvis det skulle blive nødvendigt.
  • At jeg mangler en svamp til at vaske Trangia.

Det Handler Om At Ville Det!